Search
  • Viktorija Buraka

Kā kļūt par režisoru virtuālajā skatuvē? Pašpalīdzības stratēģija veiksmīgai lekcijai tiešsaistē

Tu esi viens istabā, ieslēdz tiešsaistes konferenci vai pieslēdzies nodarbībai, Tev dod vārdu. Mulsinošs klusums. Dīvaina sajūta, ka runā pats ar sevi. Pazīstama sajūta? Vispirms jāsaprot, ka tas šodien ir normāli. Iepriekšējā pieredze un izglītības iestādes nav mūs gatavojušas šādai komunikācijai. Parasti mēs mijiedarbojamies ar cilvēkiem, skatāmies uz viņu aktivitāti, ieinteresētību. Ko darīt, lai justos mazāk jocīgi un uzstāšanās būtu tikpat pārliecinoša kā dzīvē?

1. Sakoncentrēties tikai uz to, ko saki

Daudziem no mums mācīja, ka uzstāšanās laikā nepieciešams skatīties uz auditoriju un jāveido acu kontakts ar klātesošajiem. Tagad par to varam aizmirst un pilnībā sakoncentrēties uz satura daļu. Tiešsaistes formāts prasa vēl vairāk un rūpīgāk sagatavoties. Saturs ir pats būtiskākais. Lai cik pašsaprotami tas neizklausītos, bet, ja domā tikai par tēmu, runas kvalitāte (arī tembrs un intonācija) daudzkārt uzlabojas.

Lekcijas vadīšana šobrīd prasa patiešām daudzas prasmes – gan tehniskās, gan saturiskās, gan arī radošās. Šoreiz nepietiks tikai ar runātāja harizmu. Koncentrēšanās ilgāk par pāris minūtēm, iespējams, ir visgrūtākais mūsu gadsimtā, jo informācijas piesātinātība un blakus trokšņi ir jau ierasta lietu kārtība – kaut kas fonā, telefonā, aiz sienas dzirdams bērns un pat kaķis mēģina aktīvi piedalīties procesā. It kā līdz galam neesam šeit un tagad. Turklāt tiešsaistes formātā un ar izslēgtu webkameru tas ir vēl lielāku pašdisciplīnu prasošs izaicinājums, tādēļ arī šajā gadījumā nevar noliegt vizuālās klātbūtnes sajūtas nozīmi, lai arī uz to vien šoreiz nevar balstīties. Runātāja ieslēgtā kamera (obligāti), kā arī laipns aicinājums dalībniekiem (pēc viņu iespējām) tās ieslēgt noteikti ļaus būt vairāk sakoncentrētiem un klātesošiem.


2. Tiešsaistes formātā jākļūst par režisoru

Mūsdienu mācībspēks vai publiskās runas meistars ne tikai sagatavo vebināra saturu, bet pārdomā, kā viņš pārvaldīs auditorijas uzmanību visā paredzētajā laikā, mainot un kombinējot dažādus aktivitāšu veidus, rādot vizuālu un izglītojošu materiālu, izmantojot dalībnieku iesaistes rīkus.

Piemēram, uzstāšanās laiks ir 90 minūtes. Pirmās 15 minūtes tiek veltītas tēmas ievadīšanai, nākamās 20 minūtes tiek dots uzdevums darba grupās, pēc tam vēl 10 minūtes tiek pārrunāti rezultāti ar dalībniekiem, tad veiktas aptaujas, parādīts video utt. Šajā ziņā tiešsaistes nodarbības līdzinās pārdomātai režijai, kur ir mazliet sarežģītāks scenārijs un procesa vadība, nekā tas ir ierasts līdz šim.

Savukārt, lai saglabātu mundrumu virtuālajā auditorijā, svarīgi tāpat kā klātienes formātā par darba kārtību vienoties pašā sākumā, atceroties arī par pārtraukumiem jeb kafijas pauzēm.


3. Kā radošums palīdz atvērt durvis?

Radošums (neatkarīgi no tiešsaistes tēmas) padara procesu dzīvāku, interesantāku, iesaistošu un atmiņā paliekošu. Var organizēt ideju ģenerēšanas sesijas, dalīties pieredzē, bagātināt cits citu ar savām atziņām, pieredzi, secinājumiem. Ieteiktu izmantot visas rīcībā esošās funkcijas, piemēram, iespēju jautāt čatā, kopīgot ekrānu un virtuālās rokas pacelšanu. Tas zināmā mērā izaicina intelektu, palīdz noturēt uzmanību, rosina aktivitāti un attīsta radošās domāšanas mākslu. Turklāt daudzi ir sailgojušies pēc koprades un iespējas pilnvērtīgi izpausties. Mums šobrīd trūkst kvalitatīvas socializēšanās vides, tādēļ vēlams veidot darbnīcas un strādāt komandās arī virtuāli. Ir ļoti daudz labas platformas (piemēram, “Miro”, “Mentimeter”, “Kahoot!”), kuras ļauj komandām efektīvi strādāt, izmantojot digitālās līmlapiņas veidot dizaina domāšanas darbnīcas, zīmēt uz tāfeles, iegūt tūlītēju auditorijas atgriezenisko saiti un pat iekārtot virtuālos galdus simulētā auditorijā. Vēl 34 dažādas iedvesmas idejas un noderīgi bezmaksas tiešsaistes palīgrīki atrodami šeit.


4. Kā izveidot emocionālo un psiholoģisko komforta “spilvenu”?

Kas visvairāk ietekmē tiešsaistes uzstāšanās rezultātu? Emocionālais stāvoklis. Turklāt tas ir “lipīgs”. Gūsti prieku un esi atvērts! Neuzmanīgi klausītāji var neatcerēties runas saturu, bet neaizmirsīs iedvesmu, degsmi un sajūtu, kas bija, klausoties iedvesmojošā lektorā. Kad mēs neesam pārliecināti par sevi, uztraucamies par to, ko padomās citi, rodas trauksme un daudz enerģijas aiziet satraukumam. Uzstāšanās laikā runātājam jābūt pietiekoši jaudīgam, lai pievērstu un noturētu uzmanību. Tādēļ svarīgi parūpēties, lai jūties ērti, pārliecinoši un spēj vairākas stundas no vietas ar jaudu nodot savus vēstījumus visnotaļ neierastos apstākļos. Ir dažādi noslēpumi, kā justies pārliecinoši arī tiešsaistes vidē – vienam palīdz čībiņas kājās, kuras rada ērtības un drošuma sajūtu. Kādam citam palīdz noskaņoties uz darba viļņa tieši lietišķs apģērbs un augstpapēžu kurpes. Katram tā ir sava psiholoģiskā komforta zona, kura palīdzēs justies labi un būt pārliecinošam.

Taisnības labad jāatzīmē, ka vienlīdz neierasti šobrīd jūtas gan pieredzējuši mācībspēki, gan arī studenti un skolu audzēkņi. Lai arī kopš pagājušā gada pavasara daudzi jau ir sataustījuši savu komforta zonu gan vienā, gan otrā ekrāna pusē, vēl aizvien kvalitatīvām nodarbībām un pašsajūtai ir daudz izaicinājumu, kurus jāņem vērā un kuri ne vienmēr ir risināmi ar vienkāršiem paņēmieniem. Taču mēs varam mēģināt, testēt jaunas interaktīvas platformas, dalīties pieredzē, palīdzēt un ieteikt. Tāpat vērtīgi vienmēr pajautāt atklātu atgriezenisko saiti auditorijai, ar katru reizi uzlabojot savas prasmes, uzstājoties virtuālajā skatuvē.


5. Sagatavoties tehniski pašam un sagatavot dalībniekus

Jāatzīmē, ka auditorija var uz daudz uz ko pievērt acis, bet sliktu skaņu neviens nevarēs paciest. Ja ieplānota nodarbību vadīšana vai prezentācija, iesaku veikt divas tehniskās pārbaudes pirms svarīgas X dienas. Pirmā – vēlams dienu iepriekš, kad vēl ir laiks novērst kļūdas, mainīt vietu un telpas izkārtojumu, regulēt gaismu, pārbaudīt internetu un vajadzības gadījumā nomainīt ierīci. Otrā – pusstundu pirms tiešsaistes, lai vēlreiz pārliecinātos, ka viss ir kārtībā, kā arī kritiskajā brīdi izmantotu iespēju pārcelt video konferenci. Vēlams nodrošināties arī ar rezerves interneta avotu, lai gadījumā, ja tas pārtrūkst vai pazūd elektrība, var izmantot telefona interneta iespējas un turpināt vadīt semināru.

Vēl viens ieteikums, kas palīdzēs sagatavot savus dalībniekus un liecinās arī par lektora profesionalitāti, ir laicīgs uzaicinājums, kur iepriekš nosūtīta ne vien darba kārtība un saite uz tiešsaistes norises vietu, bet arī aprakstīts, kas no viņiem ir sagaidāms un būs nepieciešams arī tehniski: austiņas, mikrofons, ieslēgta kamera, aplikācija.

Lai mums visiem pietiek pacietības un motivācijas, attīstot savas prasmes un iegūstot arvien jaunas zināšanas digitālajās platformās!


Raksta autore:

Viktorija Buraka

Mg. sc. admin.

Dizaina domāšanas un komunikācijas eksperte

Vadījusi seminārus un lekcijas vairākās augstskolās

Latvijas Asociācijas sabiedrisko attiecību profesionāļiem biedre

___________________________________________________

Var sazināties:

Linkedin: https://www.linkedin.com/in/viktorijaburaka/

Facebook: https://www.facebook.com/viktorija.buraka

Instagram: @viktorija_buraka

Gmail: viktorija.buraka@gmail.com



© LASAP 2020

Pārpublicējot vai citējot, atsauce uz LASAP obligāta

PERSONAS DATU AIZSARDZĪBAS POLITIKA

STATŪTI