2020. gada novembrī man bija iespēja piedalīties jau ceturtajā praktiskajā konferencē vadītājiem un komunikācijas praktiķiem “PURE PR 2020”, ko ik gadus organizē nozares kolēģe Inga Sprice kopā ar savu komandu vēju pilsētā Liepājā. Šī bija pirmā reize, kad konference norisinājās tiešsaistē, tādēļ bija kuplāk apmeklēta – no visiem Latvijas reģioniem.
Ja iepriekšējos gados es dalījos pieredzē par sociālo mediju komunikāciju, par prasmēm, kas nepieciešamas komunikācijas profesionāļiem, par potenciālajiem jautājumiem un atbildēm jeb QA, kas būtiski dažādos komunikācijas posmos, tad šogad man bija iespēja pastāstīt par manu pieredzi personiskā zīmola veidošanā.
Konferencē uzstājās vēl septiņi nozares kolēģi – augstas raudzes profesionāļi, kuri katrs ir eksperts savā specializācijā. Visu dienu klausoties kolēģu prezentācijas, nolēmu, ka dalīšos ar būtiskāko, ko uzsvēra kolēģi saistībā ar personiskā zīmola stāstu.
Personiskā zīmola veidošanas smalkumi
Kā jau minēju, mana tēma šoreiz bija par personiskā zīmola veidošanas nosacījumiem. Piekritu dalīties pieredzē, jo nu jau mazliet vairāk kā gadu esmu ceļā uz apzinātu savu personisko zīmolu. Esmu sapratusi, ka ceļš uz savu publisko stāstu ir grūts un laikietilpīgs. Mēs - komunikācijas profesionāļi - bieži vien esam kā kurpnieki bez kurpēm – mēs palīdzam veidot zīmola stāstu organizācijām, kurās strādājam, mēs palīdzam veidot stāstu kolēģiem – savas jomas ekspertiem, bet mums neatliek laika un gribēšanas strādāt pie sava publiskā tēla.
Lai spertu soļus pārdomāta personiskā tēla veidošanā, esmu piefiksējusi pāris būtiskas lietas, kas varētu noderēt arī citiem, kuri ir ceļā uz savu zīmolu:
1) Ir jāveido savs stāsts, ko varam ne tikai izstāstīt īsākā vai garākā laika sprīdī, stāstam jābūt tādam, ko varam izstāstīt vienā rindkopā, kā arī tādam, ko varam izstāstīt nieka 15 sekundēs vai tikai 120 zīmēs, kā to ļauj LinkedIn platforma.
2) Veidojot pārdomātu personisko zīmolu, arī mums komunikācijas nozares ekspertiem ir vērts lūgt kolēģu ekspertu palīdzību, jo daudzas lietas no malas ir labāk redzamas, ir iespēja uzdot mums īstos jautājumus un palīdzēt noformulēt domu, ko vēlamies uzlikt uz papīra. Man šajā procesā iedvesmas avots un atbalsts ir bijusi zīmolu arhitekte Ilze Rassa.
3) Viens no izaicinošākajiem ceļiem ir vizuālā stāsta izveidošana – logo, kas raksturo mani kā personību un profesionāli, kā arī pārējā vizuālā identitāte. Šajā procesā man lielu iedvesmas devu sniedza Zīmola spēle, ko piedāvā zīmolvede Diāna Ņikitina. Veidoju savu krāsu sajūtu un vizuālo stāstu, kā gribētu to redzēt komunikācijas platformās, kas top pamazām.
4) Ir jāveido pārdomāta fotosesija gan ar sevi galvenajā lomā un vairākās vizuālajās pārvērtībās, gan arī jāpiedomā par detaļu fotogrāfijām, kas mūs raksturo, lai vēlāk šīs bildes izmantotu mūsu zīmolu komunikācijā – gan tīmekļa vietnē, gan prezentācijās, gan arī sociālo mediju ierakstos. Detaļas var būt grāmatas, kas mūs iedvesmo, grāmatas, kuru izdošanas procesā esam piedalījušies, mūsu digitālie palīgrīki – dators, viedtālrunis, statīvs video konferenču nodrošināšanā, mūsu plānotājs utml. Forši, ka mirkļos, kad tiekamies ar savu auditoriju, viņi var “sazīmēt” detaļas vizuālā tēlā kopā ar realitāti jeb to, ko mēs izmantojam - redz autentisku vizuālo materiālu.
5) Kad esam radījuši pārdomātu personiskā zīmola stāstu, radījuši vizuālo identitāti, mums jāsper nākamie soļi – jāsāk popularizēt mūsu jaunais jeb pārdomātais personiskais tēls, ko var paveikt dažādos ceļos – no tīmekļa vietnes un sociālajiem medijiem līdz pat klātienes tikšanām, tīklošanās pasākumiem, vieslekcijām utml. Svarīgi atcerēties, ka šim procesam jābūt tikpat mērķtiecīgam un pārdomātam, kā mēs attiecamies pret klientiem un viņu projektiem, šajā mirklī atgādinot sev, ka esam klients pats sev. Patiesībā mirklī, kamēr vēl top tīmekļa vietne, kamēr apgūstam visus tīmekļa lapas uzbūves principus soli pa solim, ļoti labi var izlīdzēties ar LinkedIn un Facebook platformām, ja zinām, ka tur ir mūsu mērķauditorijas. Par pārējiem sociālajiem tīkliem tad jāizlemj, kur vēl ir mūsu potenciālie klienti un sadarbības partneri. Pie šīs atziņas noteikti vēlos pieminēt entuziastisko Ievu Drāznieci, kura sniedz noderīgus padomus par komunikācijas sakārtošanu LinkedIn, viņa ir izveidojusi arī Facebook grupu, kur iespēja piesekot ikvienam, kuru interesē šīs vietnes noslēpumi.
Klausoties dažādu pasaules iedvesmas līderu podkāstus un intervijas, novērtēju, cik daudz laika ir jāiegulda personiskā zīmola virzīšanai, cik daudz mazu solīšu jāpasper katru dienu, lai veidotu uzticības kredītu nākotnes atpazīstamībai un sasniegtu savus rezultātus. Turklāt 2020. gadā, kad mēs visi esam nokļuvuši pilnīgā tiešsaistes varā, mums daudz rūpīgāk jāplāno vēstījums, ko vēlamies nodot, vēl rūpīgāk jāpiestrādā, lai sasniegtu dzirdīgas ausis un redzīgas acis. Mums jādomā par jēgpilnu komunikāciju.
Lietišķā etiķete: veiksmes pamats personiskā un organizācijas tēla veidošanā
Manu stāstu par personiskā zīmola veidošanas smalkumiem lieliski paturpināja protokola un etiķetes eksperte Jana Trahimoviča, kura ir vadījusi gan Valsts prezidenta protokola nodaļu, gan Latvijas prezidentūras ES Padomē Sekretariāta protokolu, gan šobrīd pilda Ministru prezidenta protokola pienākumus. Kā uzsvēra Jana – arī lietišķās etiķetes pārzināšana ir viens no veiksmīga personiskā zīmola stūrakmeņiem, it sevišķi, ja domājam par vizuālo tēlu un, protams, par mūsu rīcību dažādās situācijās, arī mirkļos, kad sastopamies ar citas kultūras pārstāvjiem.
Padomi, ko paņemt līdzi no Janas Trahimovičas stāstītā:
1. Etiķete palīdz veidot un attīstīt personisko tēlu – mēs ne vienmēr to pareizi izprotam un uztveram. Etiķetes pārzināšana ir viens no mūsu erudīcijas stūrakmeņiem, kas palīdz veidot labākas attiecības ar kolēģiem, sadarbības partneriem u.c. Etiķetes pārzināšana mūsdienās var būt palīgs stratēģiskās komunikācijas procesā, lai veidotu veiksmīgāku zīmola tēla un reputāciju. Viens no etiķetes pamatiem interneta laikmetā ir t.s. netiķete jeb networking etiķete – pārzināt nosacījumus, kā jāveido komunikācija dažādās digitālajās komunikācijas platformās, sākot ar e-pasta sūtīšanu līdz pat saziņai sociālajos medijos.
2. Mūsdienās populārs ir jēdziens “etiķetes huligāns”, ko izmanto ne tikai politiķi, bet arī citi slaveni cilvēki pasaulē. Viņi pārzina etiķeti, bet apzināti izvēlas būt atšķirīgi, reizēm vēlas izsaukt uguni uz sevi, pievērst uzmanību. Arī Latvijā mums ir vismaz viena tāda politiķe, kura pati šo atzinusi publiski. Ja mēs izvēlēsimies sevi pasniegt kā šo etiķetes huligānu, mums pirms tam jāizdomā, vai mēs spēsim šo ievērot pēc pilnas programmas, vai mums pietiks spēka un izdomas, lai šo realizētu ikdienas komunikācijā, pārstāvot savu zīmolu. Vai jutīsimies brīvi un vai būsim gatavi negatīvo vai atšķirīgo komentāru gūzmai, kas sekos mūsu izskatam, apģērbam un uzvedībai?
3. Katram amatam ir autentisks tēls, kas veidojas pamazām, nav jēgas pārspīlēt. Un mirklī, kad piekrītam kādam amatam, kurā ir jāievēro noteiktas etiķetes normas, mums ir jāatrod kompromiss, kā sabalansēt savas vēlmes ar amata prasībām. Protams, ka sākumā būs neveikli mirkļi, kļūdas, bet pamazām (uzklausot arī profesionāļu padomus) izdosies atrast savu unikālo tēlu un balansu starp savām vēlmēm un to, kā mums vajadzētu izskatīties. Katram mākonim ir zelta maliņa, tādēļ katrā situācijā arī apģērbā varam atrast kaut ko, kas mums patīk. Ne velti – šodien dāmas, kas ir augstos amatos (arī valstu vadītājas), drosmīgi savā garderobē ievieš košas krāsas, bet kungi, piemēram, izvēlas krāsainas zeķes. Galvenais ir balanss - mēs varam izvēlēties konkrētajai personībai un atbilstošam amatam piedienīgu tērpu, bet svarīgi, lai tas ir atbilstošs situācijai, kurā tas tiek prezentēts.
Koučinga principi lietišķu attiecību veidošanā
Personiskais zīmols vienmēr būs par attiecībām - par attiecībām ar tiem, kurus esam pieradinājuši, tādēļ īpaši noderīgi būs pāris principi, ko konferences dalībniekiem pastāstīja individuālās izaugsmes koučs- terapeite Daina Einberga. Daina, kuru man bijusi tā lieliskā iespēja satikt tikai pirms pusotra gada, bet iegūt jau tik daudz – viņa ir ne tikai lieliska mentore, bet arī sieviete, kura iedvesmo ar savu piemēru par dzīves un darba balansu.
Principi, ko varētu aizņemties no Dainas stāstītā konferences dalībniekiem, kas palīdzētu arī mūsu personiskā zīmola stiprināšanā:
1. Klausīties un sadzirdēt, ko mums otrs cenšas pateikt – tas nozīmē nolikt malā jebkuru gadžetu mirklī, kad klausāmies otru, nolikt malā gadžetus, kad esam sanāksmē ar kolēģiem, nolikt malā gadžetus, kad klausāmies otra runu konferencē utml. Šis ir stāsts par nedalītu uzmanību un būšanu šeit un tagad. Un ticiet man – tas ļoti palīdz, tas paātrina saziņas procesu, tas ļauj produktīvāk patērēt laiku, jo nav jāpārjautā tas, ko kāds jau pateicis, bet neesam klausījušies, nav otrreiz jāklausās kāda intervija vai prezentācija, jo nedalīta uzmanība nozīmē arī kvalitatīvāku informācijas uztveri.
2. Mirklī, kad kāds cenšas iegūt mūsu uzmanību vai vēlas, lai mēs kaut ko steidzami paveicam tūliņ un tagad, varam pateikt, ko pašlaik darām un otram palūgt izvērtēt, vai tiešām tas, ko viņš pašlaik ir lūdz, ir būtiskāks par to, ko darām, tikai tad pieņemt lēmumu par kāda cita steidzama uzdevuma darīšanu vai nedarīšanu. Šādā veidā mēs lieliski parādīsim savu darbu prioritātes, ļaujot citiem izprast mūsu darba procesu, kā arī paši novērtēsim sava darba vērtību.
3. Komunikācijas procesā ar biznesa partneri vai klientu iemācīties lietot ES principu MĒS vietā – nevis uzklausīt, kā otrs stāsta, ka mēs izdomājām, mēs nolēmām, mēs uzskatām, bet mudināt izteikt otram savu viedokli, ko tieši viņš pats domā, kā uzskata, ko varētu darīt. Šis princips ļaus vairāk uzņemties atbildību par to, ko es daru, nevis novelt lietas uz citiem.
Šie padomi ļauj arī paskatīties uz sevi no malas, novērtēt savu laiku, savu vērtību un tādā pašā veidā novērtēt mūsu kolēģu un partneru vērtību, viņu laiku. Cieņpilna attieksme vienam pret otru tikai stiprinās mūsu nākotnes sadarbību.
Publiskā runa: kā kontrolēt stresu un sasniegt uzstāšanās mērķi
Savā dzīvē vai nu mēs domājam par personisko zīmolu, vai nē, mums nākas uzstāties publiski visdažādākajos veidos. Katram ir sava pieredze, bet vairumā situāciju publiska uzstāšanās mums sagādā stresu. Jā, izlasījāt pareizi – arī mums, komunikācijas profesionāļiem, kuri ik dienu pieraduši komunicēt ar dažādām mērķauditorijām, mirklī, kad jādodas plašākas publikas priekšā, kad jāuzstājas kolēģu sanāksmē, kad jādalās pieredzē vieslekcijā vai jāuzstājas konferencē, sākas stress.
Lai kontrolētu šo stresu un pārvērstu to pozitīvā adrenalīnā, enerģiskā biznesa un koučinga trenere Evija van der Beek dalījās padomos, kas noderīgi ne tikai komunikācijas praktiķiem:
1. Mūsu labākais draugs jebkurā situācijā ir elpošana. Atceramies elpot. Elpojam dziļi. Ievelkam elpu, ja jūtam, ka pietrūkst gaisa. Ievelkam elpu, ja jūtam, ka sausa mute no runāšanas, ievelkam elpu, ja sirds kāpj laukā pa muti… Dziļa elpošana un būšana šeit un tagad atļaus mums nomierināties un sagrupēt domas nākamajam vārdam un teikumam.
2. Mirklī, ja kaut kas noiet greizi - iestājas t.s. blackout - improvizējam – mierīgi pavaicājam, kur mēs palikām? Kāds ir publikas viedoklis par to, ko es tikko pastāstīju? Varbūt ieskatīties pulkstenī un pateikt, ka ir īstais mirklis īsai pauzei, lai izstaipītu kājas un ielaistu telpā gaisu. Šie mazie mudinājumi ļaus mums pamazām atgriezties pie domu gaitas, ko pazaudējām līdz ar tukšuma iestāšanos mūsu smadzenēs.
3. Lai mēs piedzīvotu mazāk stresa publisku runu laikā - ir jātrenējas. Patiesībā jau neviens nav piedzimis par mediju zvaigzni, arī tie, kurus mēs apbrīnojam, cik lieliski viņi vada kādu TV raidījumu vai šovu, vai cik lieliski tiek galā ar vairāku simtu cilvēku pasākumu moderēšanu. Ikviens no viņiem ir pavadījis garas stundas trenējoties. Ikviens no viņiem ir pārdzīvojuši tādu pašu stresu kā jūs, arī viņi ir piedzīvojuši neveiklus brīžus un izgāšanos, bet viņi nav padevušies, viņi ir sapratuši, kas bijuši viņu klupšanas akmeņi, pilnveidojušies un tagad savu stresa devu pirms uzstāšanās pārvērš pozitīvā adrenalīnā un notur publikas uzmanību par visiem 100%.
It kā vienkārši padomi, bet ļauj paskatīties uz sevi, uz savu stresu un izvērtēt, ko es nākamajā reizē varētu darīt atšķirīgāk, lai veiksmīgāk sasniegtu savu uzstāšanās mērķi.
Kādas ir Jūsu domas par šiem padomiem? Vai esat pievērsuši uzmanību vai izmēģinājuši kādu no padomiem, ko iesaka ekspertes?
izglītības zinātņu maģistre, komunikācijas nozares praktiķe ar vairāk nekā 16 gadu pieredzi, uzņēmuma "C SMART" vadītāja, Latvijas Asociācijas sabiedrisko attiecību profesionāļiem valdes locekle. Vairāku Latvijas izglītības iestāžu mācībspēks.
Comentarios