Autors: Silvestrs Savickis, “LEAD. Korporatīvā komunikācija” partneris
Pēc savas strukturālās organizācijas sabiedrisko attiecību aģentūru pasaule dalās divās daļās – viena, kurā ir aģentūras “pašas par sevi” jeb tās, kurām nav mātes, māsas vai citas radinieces ārpus Latvijas. Otras ir tās, kuras sevi pieskaita pie “tīkla” aģentūrām ar “radiem ārzemēs”. Mūsu uzņēmums – “LEAD. Korporatīvā komunikācija” ir starp pēdējiem, tāpēc šis stāsts ir radies, lai padalītos ar savu pieredzi jeb kā tas ir “būt tīklā”. Vienmēr lokāli
Atkāpei. Pakalpojumu bizness, atšķirībā no preču ražošanas un tirdzniecības biznesa, lielākoties ir lokāls. Jo īpaši sabiedriskās attiecības. PR vienmēr, uzsveru – vienmēr – ir dziļi vietējs pasākums. Jūs, latvietis būdams, nekad nevarēsit pilnvērtīgi sniegt PR pakalpojumu pat Lietuvā, viena dziļi būtiska iemesla dēļ – jūs nezināt, ko leitis elpo, kādas ir viņa ikdienas tradīcijas un sadzīves pulss, deklarētās un nedeklarētās dzīves vērtības, tautsaimniecības vēsture, politiskā klimata nianses un publisko personu privātās dzīves šķautnes, formālā un neformālā lingvistika… un tā tālāk un tā joprojām.
Pat, ja esat sociālantropologs un apguvis šo to no gāmatām vai lauka pētījumā, sniegt pilnvērtīgus PR aģentūras pakalpojumus nevarēsit. Protams, es runāju par stratēģisku komunikāciju un pilnvērtīgu PR projektu vadību. Ja esat students kādā ārvalstu universitātē un domājat piepelnīties aģentūrā kā praktikants vai juniors darbinieks, ar to nevajadzētu būt nekādām problēmām. Ja vien jūs kāds ņem darbā.
Tādejādi, raugoties caur aģentūras klienta prizmu, galvenā priekšrocība būšanai tīklā ir aģentūras spēja realizēt pārnacionālus projektus. Attiecīgi klienti, kam ir būtiski sadarboties ar vienu partneri vairākos tirgos, ir vai nu eksportējošie Latvijas uzņēmumi vai, visbiežāk, starptautiskās korporācijas. Īpašnieku faktors
“LEAD. Korporatīvā komunikācija” tīkls ar skanīgo nosaukumu – “Eurocom Worldwide” (EW) ar 32 dalībniekiem 55 valstīs, atšķirībā no citiem tīkliem, nevienam nepieder! Tīkla darbība pati par sevi nav komercdarbība, dalībnieki sedz tikai uzturēšanas izmaksas un augļi no (sa)darbības paliek pašu kabatās. EW ir neatkarīgu (privately owned) sabiedrisko attiecību aģentūru savienība. Katram mūsu tīkla dalībniekam īpašnieks ir konkrēta fiziska persona(s), kas visbiežāk arī pats piedalās uzņēmuma vadīšanā un peļņas sadalē. Šim faktam nereti ir būtiska nozīme sadarbības motivācijā un rezultātā – tās kvalitātē.
Otrkārt, diez vai kāds no lielajiem tīkliem var lepoties, ka personīgi ir pazīstams ar teju visiem citiem tīkla dalībniekiem – konkrētiem cilvēkiem, kuri vada biznesus savās valstīs. Tādejādi visbiežāk tie ir PR profesionāļi, kas savu “pudu sāls” jau ir apēduši, ir starp pieredzējušākajiem profesionāļiem, gadu laikā ir izveidojuši labus kontaktus gan ar medijiem, gan politiķiem, gan sabiedrības elites pārstāvjiem un dzīves ritma noteicējiem, bieži paši ir starp valsts shakers & moovers. Cita starpā, nevienam no viņiem nav mazāk par 40. Dažkārt pat labi draugi
Treškārt, mūsu saites ir dziļi neformālas. Jau 12 gadus tīklā esošo aģentūru īpašnieki katru pavasari tiekas kādā pasaules vietā. Katra sanāksme tiek veltīta noteiktai PR nozares aktualitātei. Šogad Dubaijā runājām par aģentūru pakalpojumu pārdošanas mehānismiem un pašmārketingu, pirms gada Milānā – par klientu pieprasījumu tendencēm, vēl iepriekš Lisabonā – par augstu pakalpojuma kvalitātes standarta uzturēšanu. Šīs sarunas palīdz mums uzturēt siltu sajūtu par pasaulē notiekošo, stiprināt neformālās saites un iegūt unikālu iespēju piezvanīt PR profesionālim teju jebkurā pasaules nostūrī 24 stundu režīmā un saņemt tūlītēju konsultāciju vai risinājumu sev vai sava klienta vajadzībām.
Daudzi no mums ir patiesi draugi, ne tikai darba kolēģi un cīņu biedri. Nesen Rafaels no Mexico City divu dienu laikā izkārtoja iespēju vienam mūsu Latvijas klientam sniegt interviju vadošā nozares izdevumā Tekilas dzimtenē. Rostislavs no Prāgas šogad atklāja filiāli Maldivu salās un turienes IT guru par ļoti konkurētspējīgām cenām tagad mums sniedz iespēju piedāvāt saviem klientiem jaunas (citādākas) digitālās platformas. Viļņas Andrius un Tallinas Heikki ir biežāki viesi Rīgā nekā Palangā un Tartu – kopīgi realizētie projekti šo gadu laikā sniedzas vairākos desmitos. Ar vieglumu un kopīgās vērtībās
Vienlaicīgi šīs brīvprātīgās saistības nav apgrūtinošas vai ierobežojošas. Ir projekti, kuros mēs sadarbojamies ar citām aģentūrām un tas nav tīkla noteikumu pārkāpums. Svarīga ir katra dalībnieka komerciālā veiksme, iegūtā pieredze, bet vienlaicīgi arī diskrētums un konfidencialitāte. Cieši personīgie kontakti, visu dalībnieku ievērojamā pieredze, savstarpēja uzticēšanas, ļoti cienījams sadarbības ātrums un elastība ir tās lietas, kas padara mūsu sadarbību par lielu vērtību, kurai kā vecam vīnam un sieram, kvalitāte ar laiku paliek tikai labāka.
Comments