top of page

Spēcīga uzstāšanās kā personīgā vizītkarte un zīmols

  • Writer: Jana Bunkus
    Jana Bunkus
  • pirms 36 minūtēm
  • Lasīts 4 min

Laba prezentācija nav tikai slaidu rinda vai skaisti noformēta runa — tā ir iespēja atstāt iespaidu, nostiprināt savu reputāciju un pastiprināt savu personīgo zīmolu. Mūsdienās, kad uzmanības laiks ir īss un konkurence par auditorijas interesi ir milzīga, spēja skaidri, pārliecinoši un autentiski prezentēt savas idejas kļūst par nozīmīgu priekšrocību. Katrs publisks uznāciens, neatkarīgi no tā, vai tas ir biznesa sanāksmē, konferencē vai tiešsaistes vidē, ir kā neliela “vizītkarte” — iespēja auditorijai asociēt tevi ar profesionalitāti, kompetenci un uzticamību.


Veiksmes pamats — rūpīga prezentācijas sagatavošana

Saviem studentiem un klientiem vairākkārt atkārtoju, ka pēdējās nakts prezentācija ir pagātne. Šodien par prezentāciju patiešām jādomā kā par personīgo vizītkarti jeb personīgo zīmolu, līdz ar to jāsaprot, ka profesionāla uzstāšanās veidojas no šāda komplekta: pārskatāma prezentācija + pilnvērtīga runa + ārējais izskats (arī balss un žesti).

Pēdējā brīdī sagatavota prezentācija un nepārdomāta runa ierasti noved ne tikai pie viduvēja rezultāta, bet arī pie stresa, kas ir lielākais ienaidnieks jebkurai uzstāšanai. Stresa rezultātā mēs paātrināti elpojam, smadzenēm pietrūkst skābeklis, sākās svīšana, aizmirstam saturu, pārsakāmies – burtiski pazaudējamies.

Lai mēs būtu mierīgi un pašpārliecināti, zemapziņā nepieciešama sajūta: esmu izdarījis visu, esmu gatavs! Tāpat ir svarīga sajūta par labu un atbilstošu ārējo izskatu (etiķete), zinu ko un kad man jāsaka, esmu gatavs jautājumiem (ja tādi ir paredzēti).  Tikai šāda iekšējā sajūta draudus un bailes no uzstāšanās pārvērtīs iespējās.

Turklāt, laicīgi gatavota prezentācija un runa dod mums iespēju pārdomāt katru svarīgo frāzi, faktus, skaitļus un datus, pārbaudīt tos, pamainīt, uzlabot, piekoriģēt.

Un veiksmes faktors ir arī pašas prezentācijas pārzināšana, proti, ierasti iesaku klientiem prezentāciju izmēģināt vismaz 10 reizes, lai nosēžas gan secība, gan runas saturs.

Daži ieteikumi, kā izveidot prezentāciju:

  • Pārdomā saturu. Noskaidro prezentācijas mērķi: ko vēlies ar to pateikt, kādu rezultātu sasniegt un kas ir tava mērķauditorija. Tas ir īpaši būtiski, jo no tā atkarīgs gan noformējums un saturs, gan valodas stils un citi aspekti.

  • Ja nepieciešams, izveido melnrakstu. Uzzīmē prezentācijas maketu uz papīra – tas palīdzēs saprast, kas jau ir iekļauts un kas vēl trūkst.

  • Sadali prezentāciju trīs daļās:

    1. ievads,

    2. galvenā daļa jeb iztirzājums (parasti visapjomīgākā),

    3. noslēgums (piemēram, ideju apkopojuma vai secinājumu slaids). Šāds sadalījums palīdzēs arī runu strukturēt pēc tāda paša principa.


  • Izmēģini prezentāciju kopā ar runu 5–10 reizes. Ja uzstāšanās laiks ir ierobežots, pievērs uzmanību, lai iekļautos noteiktajās minūtēs.

  • Atceries, ka prezentācija ir tikai daļa no kopējās uzstāšanās – nozīmīga ir arī pati runa un tava vizuālā prezentācija (izskats).

  • Pārbaudi gramatiku un valodas precizitāti.

  • Ja strādā tiešsaistes platformās, saglabā prezentāciju arī PDF formātā un nosūti sev e-pastā kā rezerves kopiju.

  • Ja nepieciešams, izveido piezīmes katram slaidam. Tas dos drošības sajūtu un palīdzēs izvairīties gan no aizmāršības, gan no atkārtošanās.

Soli pa solim līdz pārliecinošai uzstāšanai

Kad prezentācija ir gatava, jāsper soļi tālāk, proti, jāuzraksta runa un jādomā par ārējo izskatu. Šajā jautājumā jāseko savai pieredzei: ja vieglāk ir uzstāties, pirms tam sagatavojot runu pilnā apmērā, tad jādara tā; ja vieglāk ir tikai ieskicējot galvenos punktus katrā prezentācijā, tad, protams, labāk pieturēties pie šīs pieejas. Tiešsaistes uzstāšanām pie datora malas var pielīmēt piezīmes katram slaidam, savukārt, prezentējot klātienē, pilnīgi pieņemami ir turēt rokās piezīmes.

Svarīgi atcerēties, ka prezentācijā nav jāieliek pēc iespējas vairāk vārdu un burtu – tāpēc ir runa, kas papildina prezentācijas saturu.

Runā jādomā par intonāciju, pauzēm, uzsvariem, frāzējumu un akcentiem – tikai dinamisks stāstījums palīdz noturēt auditorijas uzmanību.

Lai uzstāšanās izdotos veiksmīgi:

  • Ierodies norises vietā savlaicīgi – apskati skatuvi, pierodi pie telpas, pavēro publiku, kamēr runā iepriekšējie runātāji.

  • Neliels satraukums pirms uzstāšanās ir normāls. Taču, ja stress ir ļoti liels – sirds strauji dauzās, elpa ir īsa un bieža, pulss paaugstināts – vislabākās zāles ir pareiza elpošana. Lielā spriedzē tā var būt grūta; sākumā pat dažas ieelpas var neizdoties, jo elpa raustās. Centies veikt garas, lēnas ieelpas un tikpat lēnas izelpas, atkārtojot vismaz 10 reizes vai līdz brīdim, kad ķermenis atgūst mieru.

  • Ja iespējams, pirms uzstāšanās dodies nelielā pastaigā. Atceries – nervoza skraidelēšana tikai pasliktinās situāciju. Soļo mierīgā tempā un vienlaikus veic elpošanas vingrinājumus.

  • Apģērbam jābūt atbilstošam situācijai un ērtam. Padomā, vai tas nav pārāk sintētisks, jo tāds liks ķermenim svīst.

  • Pievērs uzmanību tam, ko ēd un dzer pirms uzstāšanās: pārlieku daudz šķidruma vai ēdiena būs papildu slodze organismam, taču arī pilnīgi tukšā dūšā uzstāties nevajadzētu – ķermenim nepieciešama enerģija.

  • Nodrošini sev labu miegu iepriekšējā naktī – tas palīdz saglabāt skaidru domāšanu un pietiekamu enerģiju.

  • Un pats svarīgākais – atceries: tu esi vienīgais cilvēks telpā, kurš savu prezentāciju un runu zina vislabāk. Pat ja kaut ko sajauc vai maini vietām, to zināsi tikai tu. Ja kļūdies vai pārsakies, vienkārši atvainojies un turpini – auditorijai patīk dzirdēt īstus, dzīvus stāstus, nevis sterilu uzstāšanos kā no grāmatas.

  • Pēc uzstāšanās arī veic elpošanas vingrinājumus. Tas ir gluži kā sportistiem – viņi iesildās pirms sacensībām un obligāti atsildās pēc.

Jana Bunkus, Mg. sc. comm.

Stratēģiskās komunikācijas un sabiedrisko attiecību aģentūras “J.B. Spark Communication” vadītāja

Biznesa augstskolas Turība Komunikācijas virziena vadītāja, lektore

Latvijas Asociācijas sabiedrisko attiecību profesionāļiem (LASAP) un Eiropas komunikācijas direktoru asociācijas (EACD) biedre

 

bottom of page