top of page
Search
  • Writer's pictureIveta Sazonova

TikTok ēra: sociālo mediju karaļa globālā ietekme

Ja kāds joprojām domā, ka tiktoks ir bērnu platforma, kurā dejo vai pilda muļķīgus izaicinājumus, laiks ieskatīties aktuālajos datos – sociālais tīkls, kas balstās uz īsiem, dinamiskiem video, pērn kļuvis par visvairāk lejupielādēto lietotni, turklāt procentuālais lietotāju sadalījums platformā 20-29, 30-39 un 40-49 vecuma grupās ir teju vienāds, sasniedzot aptuveni 21%.


Ar 2020. gadu sākusies “TikTok” ēra, un to pavisam droši var apgalvot ikviens sociālo mediju menedžeris vai satura veidotājs – tikokā ir ļoti viegli augt, auditorija, kuru iespējams sasniegt organiskā ceļā, ir milzīga, nav nepieciešami milzu resursi saturam, lai tas kļūtu populārs, turklāt platforma joprojām dod priekšroku īstam, autentiskam un nesamākslotam saturam. Tieši tāpēc arvien vairāk satura veidotāju par savu galveno mediju izvēlas tiktoku, bet citi kanāli mēģina tam līdzināties. Visi esam pazīstami ar “Instagram” un “Facebook” Reels, kā arī “Youtube Shorts” – visi šie risinājumi, kur bez limita varam skrollēt īsus, vertikālus video, ir tieša atbilde “TikTok” milzīgajai popularitātei, lai nezaudētu savus lietotājus.


Nesen izdotajā “Statista” pētījumā atklāts, ka 2022. gadā vidēji “TikTok” lietotāji platformā pavadīja 95 minūtes dienā. Tas nozīmē, ka pirmo reizi pārspēts milzis “Youtube”, kur lietotāji pavada vien 74 minūtes – tas ir svarīgs rādītājs, ņemot vērā, ka platforma tomēr balstās uz daudz garākiem video.


“TikTok” ietekmējis ne vien platformas, bet arī pašus lietotājus – satura patērētāji kļuvuši arvien prasīgāki pret īstu un autentisku saturu, kļūstot neiecietīgāki pret reklāmām un sadarbībām. Par to liecina skandāli un cancel jeb atcelšanas kultūra, kas īpaši aktīvi noris tieši platformā “TikTok”.

Uzņēmumi un organizācijas arī jau uztvērušas “TikTok” nozīmi sociālo mediju pasaulē – zīmolu komunikācija platformā tikai attīstās, tiek algoti satura veidotāji un aktīvi noris reklāmas kampaņas. Fenomenālus panākumus līdz šim sasniedzis hashtag #tiktokmademebuyit. Veiksmīgā mirkļbirka piestiprināta tādiem video, kur lietotāji dalās atsauksmēs par skaistumkopšanas, saimniecības, pārtikas un citiem produktiem. Mirkļbirka platformā skatīta nu jau vairāk nekā 43 miljardus reižu – ja statistiski vienkāršojam, tas nozīmē, ka pilnīgi ikviens lietotājs, kas piereģistrējies un aktīvi lieto tiktoku, vienu vai dažādus video ar šādu piestiprinātu # ir noskatījies vismaz 43 reizes.


Bet kā reklamēt produktu tiktokā, ja tur reklāmas nevienam nepatīk? Ļoti vienkārši – galvenais “TikTok” platformā ir cilvēks un personība, tāpēc reklāmas jāpielāgo. Produkts vai pakalpojums jāintegrē ikdienas saturā, smieklīgos atgadījumos, stāstos un pasākumu atskatos, koncentrējoties uz pieredzēm, sajūtām un emocijām.


Aicinu ikvienu uzņēmēju, organizācijas vadītāju un personību lekt iekšā “TikTok” vilcienā un dot iespēju šim brīnišķīgajam sociālajam medijam. Lai izdodas!


Iveta Sazonova, sociālo mediju eksperte, Latvijas Universitātes sociālo mediju redaktore

bottom of page